PEJUANG Islam yang berjaya diberkas penjajah Itali sebelum dihukum gantung pada pagi 16 September 1931 di Kota Solouq. |
.
Sebagai seorang hafizul Quran dan pengikut tariqat al-Muhammadiyyah as-Sanusiyyah al-Ahmadiah, sudah pasti beliau berpegang pada kalimah Lailahaillallah MuhammadurRasulullah Fi Kul Li Lamhatin Wa Nafasin Adadama Wasiahu Ilmullah.
Al-Imam Muhammad ibn Ali As-Sanusiyy merupakan pakar kimia, doktor, ahli astronomi, pakar ilmu kebarangkalian, biologi, pakar matematik, pakar taktikal perang, dan macam-macam lagi berkaitan ilmu duniawi dan ukhrawi hinggakan tercatat yang beliau menguasai 50 cabang ilmu atau lebih ketika hayatnya.
Muhammad ibn Ali merupakan murid kepada qutb zaman, Sayyid Ahmad ibn Idris. Beliau hanya belajar selama 15 hari dengan penghulu wali itu di Mekah kerana sebelum berguru beliau telah menyiapkan tempat letak ilmu di dadanya tanpa perlu diasuh terlebih dahulu oleh Sayyid Ahmad.
Tidak seperti murid-murid lain yang menuntut ilmu daripada Sayyid Ahmad.
Al-Imam Muhammad Ibn Ali As-Sanusiy |
Kelebihan Muhammad ibn Ali itu telah menyebabkan Sayyid Ahmad melantiknya sebagai khalifah untuk tariqat Ahmadiyyah sehingga menimbulkan perasaan cemburu pada murid-murid Sayyid Ahmad yang lain.
(Terdapat dialog antara Muhammad ibn Ali dan gurunya mengenai pelantikan tersebut tetapi penulis mengambil keputusan untuk tidak meletakkannya di sini).
Namun, perancangan Allah tiada siapa yang dapat menghalang sehinggalah Muhammad Ibn Ali pergi ke daerah Jaghbub, Libya. Satu daerah di mana penduduknya tidak tahu menulis mahupun membaca al-Fatihah.
Bermula di saat itulah, Muhammad ibn Ali memulakan langkah sehingga terbentuk satu kekuatan ummah berlandaskan kalimah Lailahaillallah Muhammaddur Rasulullah fi kul lilamhatin wa nafasin adadama wa siahu ilmullah.
Melalui tariqat tersebut, setiap peringkat orang dengan mudah dapat mengikutinya kerana amalan yang diterapkan dapat membawa seseorang itu melalui jalan menuju kepada Allah.
Perlu diingatkan, semua tariqat membawa orang yang bersuluk kepada Allah tetapi tariqat ini begitu sesuai untuk orang yang mempunyai masa lapang dan sibuk dengan hal dunia.
Wiridnya al-Quran, kanzul saadah serta salawat al-Ma'thurat makanan jasad dan roh, sedekah amalan pekertinya, mengajar dan mendidik kesukaannya, kekuatannya diterjemahkan dalam memerangi penjajah yang ingin merobek umat Islam.
Jika ditakdirkan Malaysia (ketika itu Tanah Melayu) berada dekat dengan Libya sudah tentu kita tidak akan dijajah dan diceroboh oleh Jepun dan British kerana Sayyid Muhammad dan pengikutnya pasti akan membantu kita.
Di antara anak murid Sayyid Muhammad ibn Ali As-Sanusiyy yang terkenal dengan keberanian menentang musuh ialah Omar Mokhtar.
Seperti gurunya, beliau juga mengamalkan apa yang diamalkan oleh pengikut tariqat Muhammadiyyah al-Sanusiyyah al-Ahmadiah.
Sejak mengenali keluarga Sanusiyy, tiada istilah berehat bagi Omar Mokhtar. Beliau seolah-olah tidak ingat lagi jalan pulang ke rumahnya kerana baginya jihad di jalan Allah merupakan sebesar-besar pekerjaan yang ingin dilakukan sepanjang hayatnya.
Selain itu, beliau juga akan merasa rugi jika berenggang dengan gurunya yang diibaratkan lautan ilmu.
Namun, Omar Mokhtar tidak pernah bertemu dengan Sayyid Muhammad Ibn Ali ketika hidup. Beliau menjadi murid kepada anak imam besar itu iaitu Muhammad al-Mahdi dan Ahmad As-Syarif.
No comments:
Post a Comment